Metoder og tilgange

Vores fundament for vores arbejde

Sådan arbejder vi

Hos Nye Skridt anvender vi en række pædagogiske og terapeutiske metoder, der hjælper børn og unge med at udvikle sig fagligt, socialt og personligt.
Vores tilgang tager udgangspunkt i det enkelte barn/unges ressourcer og vi lægger stor vægt på at skabe trygge rammer, hvor eleverne føler sig set, hørt og støttet i deres udviklingsproces.

Low Arousal

Hvad er det?

  • Low Arousal handler om at skabe ro og minimal overstimulering, så barnet/unge kan bevare eller genfinde et lavt stressniveau.
  • Vi bruger enkle og klare kommunikationsformer, forudsigelige rutiner og skærmer barnet/unge fra støj og visuelle forstyrrelser.

Hvordan arbejder vi?

  • Når et barn/ung føler sig overvældet, kan en gåtur eller en-til-en-samtale ofte hjælpe med at bringe arousal-niveauet ned.
  • Vi lærer barnet/unge selvreguleringsteknikker som dybe vejrtrækninger og visualisering, så de bedre kan håndtere angst og uro.

Anerkendende tilgang

Styrkefokus og positiv psykologi

  • Vi retter opmærksomheden mod barnets/unges ressourcer og potentiale frem for udfordringer.
  • Barnet/unge laver ofte en “styrkeprofil,” så de bliver bevidste om deres egne kompetencer.

Hvordan udmønter det sig i praksis?

  • Gennem positiv og konkret feedback fremmer vi barnets/unges selvværd og motivation.
  • Samarbejdsøvelser i grupper giver mulighed for at anerkende hinandens styrker.
  • Et trygt læringsmiljø med plads til at udtrykke følelser og udfordringer er en essentiel del af den anerkendende tilgang.

Relationspædagogik

Centrale principper

  • Vi arbejder aktivt på at opbygge tillid og meningsfulde relationer gennem empati, åbenhed og anerkendelse.
  • For at forstå barnets/unges behov er tilstedeværelse, dialog og 1-1 tid afgørende, så vi kan skabe den nødvendige tryghed.

Praktisk gennemførelse

  • Vi engagerer os i barnets/unges liv gennem leg, spil, samtaler og samarbejdsprojekter.
  • Udendørsaktiviteter og kreative workshops styrker relationerne og skaber fælles minder.
  • Klare og konsekvente grænser skaber en tryg ramme, hvor barnets/unges følelser anerkendes.

Narrativ tilgang

Fokus på fortællinger

  • Vi anvender fortællinger som redskab til at forstå og arbejde med barnets/unges selvopfattelse.
  • Gennem historier og refleksion hjælper vi barnet/unge med at udforske og omforme negative mønstre til positive handlemuligheder.

Hvordan bruger vi det?

  • Vi tager afsæt i Michael White og David Epstons metode, hvor identitetsfortællinger ændres fra at være begrænsende til at være udviklende.
  • Barnet/unge opfordres til at finde nye perspektiver på deres egne oplevelser, hvilket åbner for alternative måder at agere på.
  • Den sociale og kulturelle kontekst inddrages, så barnet/unge styrkes i at samarbejde og føle empati for andre.
Nye skridt