Skolevægring

En vej tilbage til skolelivet

Skolevægring kan føles som en uoverskuelig udfordring for både barnet og familien.

Hos Nye Skridt skaber vi trygge rammer og målrettet støtte, så dit barn kan genfinde glæden ved hverdagen og troen på egne evner.

Vi ved, at skolevægring kan være komplekst og ofte skyldes en kombination af sociale, følelsesmæssige eller strukturelle udfordringer. Vores mål er at skabe en individuel og helhedsorienteret indsats, der tager udgangspunkt i barnets/unges unikke behov.

Vi er her for at gøre en forskel – et skridt ad gangen.

Støttekontakt header

Skolevægring – En faseopdelt tilgang

Hos Nye Skridt arbejder vi målrettet med at hjælpe børn og unge tilbage til skolelivet gennem en struktureret, femtrinsproces.
Vores tilgang tager højde for den enkelte elevs behov og sikrer en respektfuld, tillidsfuld og effektiv indsats.

De fem faser består af

1) Afklarende samtale

Vi indleder med en grundig samtale med familien og relevante aktører for at skabe en fælles forståelse af elevens situation. Samtalen danner grundlaget for en skræddersyet behandlingsplan, der adresserer de bagvedliggende årsager til skolevægringen, som fx:

  • Sociale udfordringer
  • Angst eller mobning
  • Læringsvanskeligheder
  • Personlige udfordringer

Herefter drøfter vi mulige interventioner, som kan inkludere tilpasninger i skolemiljøet, støtte i hjemmet eller socialiseringsforløb.

2) Indsats i hjemmet

Hjemmeindsatsen er tilpasset familiens og elevens unikke behov.
Gennem observation, støtte og opbygning af tillid skaber vi et positivt skift i hverdagen. Denne proces kræver tid og respekt for elevens tempo, og vores mål er at give familien konkrete redskaber til at håndtere udfordringerne.

3) Socialisering

Socialisering er en central del af arbejdet med skolevægring. Vi tilbyder små gruppeforløb, der hjælper eleverne med at genopbygge sociale færdigheder og følelsen af tilhørsforhold.

Eksempler på aktiviteter:

  • Gruppesamtaler, hvor elever deler erfaringer
  • Samarbejdsøvelser som boldspil, madlavning eller computerspil
  • Ekskursioner og fælles aktiviteter i trygge rammer

Alle aktiviteter tager hensyn til den enkelte elevs begrænsninger og fremmer succesoplevelser i et støttende miljø.

4) Brobygning til skole

Når eleven er klar til at tage skridtet tilbage til skolemiljøet, fokuserer vi på brobygning. Det indebærer tæt samarbejde med både skolen og familien for at sikre en gnidningsfri overgang. Vi arbejder med tilpasninger i skolemiljøet, eksempelvis:

  • At skabe trygge rammer for eleven gennem faste aftaler og støttepersoner.
  • Gradvis optrapning af elevens tilstedeværelse i skolen.
  • Løbende dialog mellem eleven, familien og skolens personale for at evaluere indsatsen.

Brobygningen sker altid i elevens tempo, og vi lægger vægt på at skabe succesoplevelser, der motiverer og styrker elevens tro på egne evner.

5) Udslusning

Udslusningsfasen markerer afslutningen på forløbet og sikrer en stabil overgang til skolens faste rammer. I denne fase overdrager vi ansvaret til skolens personale, så de kan fortsætte den støtte, der er nødvendig for elevens trivsel.

Udslusningen indebærer:

  • En afsluttende evaluering af elevens udvikling.
  • Anbefalinger til fremtidige støttebehov.
  • Etablering af en langsigtet plan for elevens trivsel og læring.

Vi arbejder målrettet for at sikre, at eleven føler sig set og forstået i skolen, og at alle involverede aktører er klædt på til at støtte elevens videre udvikling.

Stilladsering

Teoretisk baggrund

  • Vi bygger på Vygotskijs teori om Zonen for Nærmeste Udvikling (ZFN), der betyder, at læring sker bedst, når opgaverne lige præcis udfordrer elevens nuværende færdigheder.

Praktisk anvendelse

  • Vi opdeler opgaverne i mindre, håndterbare trin med klare instruktioner.
  • Lærerne demonstrerer opgaverne, så eleverne ved, hvad der forventes.
  • Eleverne får adgang til kompenserende hjælpemidler og støtte fra voksne efter behov.
  • Gennem refleksion og gruppearbejde lærer eleverne at konstruere deres egen viden og drage nytte af social interaktion.

Se mere under metoder og tilgange.